Episode 8

Schuldig verzuim

Ik was vooraf pertinent zeker dat er ooit een zwaar ongeval ging gebeuren op de zinkhallen Nyrstar Balen Wezel, de vraag was alleen “wanneer”

Vrijdag zes maart 2020 zullen we nooit vergeten.

Ik grapte nog voor zes uur in de ochtend met de collega's dat het meer dan een halfjaar geleden was dat ik nog een vrijdag op fabriek was geweest, daar vrijdags vaak een lesdag is in Brussel.

Omdat de weersvoorspellingen nu ook hoopvol waren zijn en ik ook van wacht was voor de brandweer besluit ik die vrijdag gewoon te werken.

Hoewel de laatste werkdag zeer ontspannen begon werd een nachtmerrie, alsof je iets beleefd wat je al eerder op tv gezien had. 7h43 alarm, drie minuten na het alarm kom ik toe in de kazerne, daar krijg ik de eerste vlugge briefing van de feiten.

Arbeider gekneld onder een neergestorte baggerbrug in de Zinkhallen.

Het eerste wat ik tegen mijn “net toegekomen collega zeg is “rij maar wat trager dit komt niet goed” Ik was met de hand Gods ben geslagen.

De collega zit gekneld tussen de neergestorte brug en ligt op dat moment op de elektronisch geladen zinkproductie cellen.

  • De redding neemt enorm veel tijd in beslag omdat:Er moet gewacht worden tot het batterij effect van de productie cellen is gehaald.
  • Omdat de neergestorte brug nog aan één zijde dient gezekerd te worden (vastgemaakt) om dat de brug anders bij het manipuleren bovenop de reddingsdiensten komt te liggen, dit wordt in eerste instantie mijn job.

Tijdens de reddingswerken krijgt de collega meerdere malen elektrische stroomstoten door het contact van loshangende ijzeren kabels en de productiecellen.

Door dat het slachtoffer op de productiecellen lag is hij door de hitte op zijn rug 3de graad verbrand 

Ongeveer een jaar geleden ben ik overgeplaatst van de Zinkhallen naar het Ertsenplein, deze overplaatsing was het gevolg van jarenlange pesterijen van leidinggevende maar ook van directie collega’s.

Het doet pijn dat ik tientallen keren meldingen heb gemaakt van onveilige situaties in de Hallen, dat de arbeiders zelf mij daar weggepest hebben ik ben daar als mens heel diep door het slijk gemoeten, heb dit ongeval ook volledig beschreven 2 jaar terug al, heb het zelfs neergeschreven als verdediging bij de directie Nyrstar, maar ook herwerkt voor mijn Geïntegreerde Competentie Verwerking en als onderdeel van mijn examen Psychologie.

Stom toeval wil dat ik die dag bij toeval op een vrijdag aan het werk was en dus kom ik als eerste toe op de zinkhallen met de brandweer en krijg de opdracht om de anode brug tot tegen het slachtoffer te rijden.
Die bewuste aarding detectie stond in alarm rood, geef maar mee dat ik het nog altijd abnormaal vind dat ik als Jelle Mols niet compleet over de rooie ging op dat moment maar heel kalm mijn opdracht heb uitgevoerd. Wie is dan de psychopaat Jelle Mols? Arbeiders Nyrstar? Of leiding zinkhallen?

Dit was geen onvoorziene omstandigheid maar overduidelijk schuldig verzuim, de leiding Nyrstar is maar wat blij met de Corona-crisis, daardoor raakte heel het gebeuren rond het ongeval spijtig genoeg zeer snel ondergesneeuwd en voor velen al horizontaal geklasseerd.

Zo gaan de uren en dagen na het ongeval al een sneltrein aan me voorbij om dan zonder het zelf te beseffen ineens in de corona-crisis-lock-down te belanden

Hier mijn bijdrage van de videoboodschap die de interne brandweer naar de betrokken collega hebben gestuurd